Click Here For Free Blog Backgrounds!!!
Blogaholic Designs

2010. december 16., csütörtök

Stieg Larsson: A tetovált lány


Ez az a kivételes könyv amit teljes áron sikerült beszereznem, meg tudtam volna venni persze máshogy is, de a párommal az auchanban vásároltunk valamit, én pedig beszabadultam a könyvrészlegére. Lelkem rajta, sosem kértem onnan még semmi féle könyvet. De amikor megláttam nem tudtam ellenállni ennek a kötetnek, pedig még csak nem is szép, de azt mondtam, hogy nekem ez kell. Ez már több mint egy éve volt.

A Tetovált lány egy nyaralás alatt olvastam el, bár azt hiszem nyaraláshoz nem volt a legjobb választás, bármennyire is tetszett nekem. Nem nehéz olvasni, félre ne értse senki, csak nehéz a mondani valója, nyaralásra Bernie vagy Agatha Christie kell, ha krimit akar az ember.

A könyvben két főszereplőnk van Lisbeth Salander /ő a tetovált lány/, és Blomkvist, aki egy újságíró. Egyikük sem egy egyszerű személyiség, Blomkvistet börtönbe zárták és megalázták, mert egy nagy svéd vállalatról, lehúzó cikket írt, és kiteregette a titkaikat. De mikor kiadták a cikket, nem volt bizonyíték, így Blomkvistet börtönbe zárták rágalmazásért. Persze többen hisznek is neki, és egy svéd milliomos úr fel is keresi, hogy segítsen neki megoldani, egy fél évszázados bűnügyet, mert ezidáig senki sem járt sikerrel.

Lisbeth Salander egy igazi destruktív szociopata, emellett pedig egy hatalmas zseni is. Egy magánnyomozó cégnél kutat az emberek után, így keresi a kenyerét, nincs semmien végzettsége emellett és hiába huszonvalahány éves, van egy ember aki felügyeli élete minden mozdulatát. Ezzel nem is lenne semmi baj, hiszen Lisbeth szereti a "gondozóját". Egészen addig egyszerűen folyik az élete míg a felügyelője nem kap agyvérzést. Lisbeth új ember alá kerül, amiben nincs semmi köszönet.

Hogy ez a két szál, hogy fog egymásba kapcsolódni? Nem árulom el, olvassátok el.

A regény egyszerűen csak zseniálisan van felépítve. A szereplők mind önálló és nagyon kidolgozott karakterek. A krimi szál zseniális, és egyben elborzasztó is. Ezen persze nőként nem is kell csodálkoznom ugyanis a svéd címe eredetileg nem azt jelenti hogy Tetovált lány, hanem azt hogy; Férfiak akik utálják a Nőket. Kissé szomorú volt végig gondolnom, hogy még egy olyan fejlett országban is, mint Svéd ország, még mindig társadalmi probléma a nők hova tartozása, ezen persze én nagyon fel tudom húzni magam, remélem egyszer eljutunk arra a szintre, hogy a nők is egyenjogúak lesznek, persze papíron azok, de nagyon sok férfi fejben ez még mindig nem így van, és gyanítom nem is lesz soha.

A könyv egy fantasztikus társadalom kritika is, nagyon jól bemutatja mi megy ott messze a svédeknél, néhol irigyelem őket, néhol pedig nagyon örülök, hogy itt lakom. (Főleg amikor írják, hogy mínusz 40 fokban csücsülnek valahol :D) A szereplők is változnak és fejlődnek, főleg Salander.

Róla mondanék egy két szót még, mert ennyire jól megformált karakterrel, mint Ő nagyon ritkán találkozik az ember, főleg ahhoz is bátroság kellett, hogy egy ilyen emberre építsenek egy trilógiát. Salander tényleg zseni ennek minden előnyével és hátrányával együtt, alig vannak barátai, elzárkózik a világtól és inkább a számítógépének él, eleinte nem is tartottam emberinek, de a szerző zseniálisan ismerteti meg velünk őt egyre jobban, hogy végül lássuk az ő jó és rossz oldalát egyaránt.

Mivel most már elolvastam angolul is, azt kell mondjam az angol fordítás sokkal olvasmányosabb, gördülékenyebb mint a magyar. Persze minőségében és borítójában elmarad, mégis teljesen ledöbbentem, hogy míg a magyar nekem nagyon száraz és vontatott könyv volt, addig angolul faltam a sorokat, és észre sem vettem az idő múlását.

Persze emellett csak gratulálni tudok az Animus kiadónak, hiszen a könyv maga szuper, a borító és a kötés jó minőségű, kifejezetten jó fogni a könyvet. Érdekes dolog, hogy míg a magyar kötetben van térkép és családfa, az angolban ez nem volt, pedig nagyon jól jött volna.

A könyv nekem tízből kilenc. És csak azért mert olvastam a folytatását és az még sokkal jobb, úgyhogy ezt most muszáj volt lepontozni. Aki szereti a jó krimiket, és a kicsit mélyebb tartalmat, emellett pedig olyan könyvet akar amit többször is el fog olvasni, de persze erős idegzetű és van gyomra is a szó kimondó írás módhoz, és itt nem csak a trágár szavakról beszélek, akkor nosza irány a könyvesbolt, nem fog csalódni ebben.

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ezt egyszer én is szeretném elolvasni. Remélem olyan jónak fogom találni mint a kedvenc krimijeimet. (Karen Rose, Karin Slaughter)

Katamanó írta...

Szerintem nagyon jó! Nekem abszolút kedvenc. Maga a sorozat, az első résszel a magyar fordítás miatt voltak kicsi gondjaim, mert nagyon akadozós lett, ezt nem tudom elmondani, de az biztos, hoyg angolul a második kötet nem ilyen volt. Romantika ici pici van benne, de egyáltalán nem központi szál, viszont a gyilkosra nem jössz rá, szerintem megér egy próbát, bár nem egy könnyed könyv :)

Névtelen írta...

"Romantika ici pici van benne, de egyáltalán nem központi szál"

Ez nem is baj. Kriminél meg az a fontos, hogy ne jöjjünk rá hamar, hogy ki a gyilkos. Karen Roset is emiatt szeretem. 3 kötet alatt nem jöttem rá, hogy ki áll a háttérben. :)

Katamanó írta...

Ez tök jó, mostmár tényleg el kéne olvasnom, de annyi könyv sorakozik itt, hogy nehezen veszem rá magam bevallom, pedig már nagyon felkeltetted az érdeklődésemet :):) Semmiképpen sem szeretném kihagyni!

Névtelen írta...

Szerintem te sem csalódnál benne, Molyon is jó értékelést kapott. :)

Megjegyzés küldése